Ora de poveste – de Ramona Cîmpean și Maria Kovacs

6.04.2020

Situația creată de închiderea școlii și de distanțarea socială impusă de pandemia COVID-19 ne-a surprins, în proiectul Incluziunea înseamnă învățare pentru toți, în miezul activității numite „Să citim împreună cu copiii noștri”. Planul nostru inițial a fost ca, în cursul unor serii de întâlniri cu părinții la școală, la bibliotecă sau la Centrul de Informare și Documentare din școală, prin medierea unor cărți frumos ilustrate pentru copii, cu texte scurte, să obișnuim părinții cu citirea cu voce tare, de plăcere, împreună cu copiii lor, să le oferim idei de interacțiuni cu copiii pe marginea poveștilor sau a temei cărții.

Spre sfârșitul lunii martie, când a devenit evident că această situație de criză nu va trece repede, în condițiile în care în familii apăreau întrebări de tipul „Ce să facem cu copiii toată ziua?”, am decis să reluăm întâlnirile cu părinții. Nu față-în-față, dar într-un mod în care să suplinim lipsa de cărți și de acces la bibliotecă. Am apelat – ca toată lumea – la modalități de a ține legătura online – pe grupuri de Whatsapp sau Messenger constituite cu ajutorul coordonatorilor din școlile partenere. Astfel a apărut ideea Orei de poveste. Zilnic, între 30 martie și 30 aprilie, la ora 11.00, trimitem câte o poveste și o suită de provocări la 15 grupuri ce întrunesc peste 130 de părinți, prin care ajungem la peste 150 de copii.

Am realizat înregistrări scurte – videoclipuri în care citim poveștile și arătăm imaginile. Soluția noastră păstrează focalizarea „întâlnirilor” pe aceleași cărți frumoase și combină soluții de IT pentru a duce poveștile în casă. Aceste videoclipuri le transmitem părinților care le urmăresc împreună cu copiii lor. Videoclipurile sunt acompaniate de câteva idei de activități distractive pentru familii, pentru diferite categorii de vârstă ale copiilor – noi le spunem „provocarea zilei”. Provocarea zilei reprezintă o suită de sarcini de lucru în a căror rezolvare copiii au nevoie de cei din jurul lor, frați, părinți și bunici. De ce au nevoie de ei? Fiecare poveste încurajează la reflecție cu privire la comportamentul copilului, la trăirile pe care le are în diverse contexte și o introspecție a vieții lui, a relațiilor în cadrul familiei și al comunității sale.

Părinții și copiii astfel au ocazia să povestească, să discute, să dezbată, să caute informații, să întrebe persoane din familia extinsă sau din vecini, să împărtășească propriile răspunsuri sau soluții pentru situațiile date. De exemplu, o întrebare care s-a propus după audierea poveștii Zog (de Julia Donaldson și Axel Scheffler, Editura Litera, 2020) a fost: „Ce ai vrea să schimbi în școală dacă ai fi director pentru o săptămână?” Sau, după ce familiile au audiat „Cum să-ți pui o dorință de ziua ta” (de Beth ferry și Tom Lichtenheld, Editura Litera, 2020), au avut de calculat bugetul pentru o petrecerea de ziua copilului.

Mai mult, unele provocări îndeamnă familiile să meșterească, să realizeze experimente simple în bucătărie sau să creeze ceva frumos împreună – un desen sau o felicitare, un alt final al poveștii ascultate, o altă poveste cu personaje asemănătoare sau situații asemănătoare. De exemplu, după ce au ascultat „Bunicuța Buna și cerul înstelat” (de Wakiko Sato, Editura Cartea Copiilor, 2018), părinții și copiii au avut de realizat o felicitare pentru bunica, dar în același timp au putut povesti pe marginea lucrurilor care câteodată ne țin ocupați, noi crezând că trebuie să le facem ca să ajungem la un țel – deși observăm că realizarea acelor lucruri câteodată ne îndepărtează de scopul inițial.

Toate aceste provocări poartă interacțiunile din familie spre domenii diverse precum zoologia sau botanica, geografia, istoria și altele. Pe grupuri se postează imagini surprinse din activitatea familiilor, reacții la provocările adresate, dar și feedback la ceea ce partajează de către alte familii.

Ora de poveste se adresează părinților din școlile gimnaziale din Dragu (jud. Sălaj), Sânpaul (jud. Cluj), Hotar (jud. Bihor), Budacu de Sus (jud. Bistrița-Năsăud), Alțîna și Moșna (jud. Sibiu), școli partenere ale FNO în proiectul Incluziunea înseamnă învățare pentru toți

 

Acest proiect este co-finanțat din Programul de Educație, Burse, Ucenicie și Antreprenoriatul Tinerilor în România, finanţat prin Granturile SEE 2014-2021 Incluziunea înseamnă învățare pentru toți  Working together for an inclusive Europe.

Granturile Spațiului Economic European (SEE) și Norvegiene reprezintă contribuția Islandei, Principatului Liechtenstein și Regatului Norvegiei la reducerea disparităților economice și sociale în Spațiul Economic European și la consolidarea relațiilor bilaterale cu cele 15 state beneficiare din Estul și Sudul Europei și statele baltice.

Material realizat cu sprijinul financiar al Mecanismului Financiar al SEE 2014 – 2021. Conținutul acestuia (text, fotografii, video) nu reflectă opinia oficială a Operatorului de Program, a Punctului Național de Contact sau a Oficiului Mecanismului Financiar. Informațiile și opiniile exprimate reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorului/autorilor.

Sediul Central Lupeni

Bv. Păcii, bl. 5, ap. 9 | și în Cluj-Napoca

comunicare@noi-orizonturi.ro

0254 564 471

Story time – by Ramona Cîmpean and Maria Kovacs

6.04.2020

The situation created by the shut down of schools and imposed social distancing because of the COVID-19 pandemic found us in the middle of the Inclusion means learning for all project, as we were developing the activity called “Let us read together with our children”. Our initial plan was to help parents get used to reading aloud, for pleasure, with their children. We wanted to do this by organizing meetings with the parents at the school, at the library or at the Information and Documentation Centre in the school, by mediating some beautifully illustrated books for children, with short texts, by giving them ideas on how to interact with the children based upon the stories or book themes.

Towards the end of March, when it became apparent that this crisis situation will not pass quickly, and considering the questions parents were asking us (such as “What are we to do with the children all day long?”), we have decided to pick up again the meetings with parents. Not face to face, but in a way that would help us compensate for the lack of books and library access. We, like everybody else, took to online means of communication – Whatsapp or messenger groups made with the help of coordinators from partner schools. That’s how Story Time came into being. Every day, from the 30th March to 30th April, at 11.00 a.m., we send a story and a set of challenges to 15 groups of over 130 parents, reaching 150 children.

We have made short recordings – videos in which we read the stories and show the pictures. Our solution keeps the focus of “meetings” on the same beautiful books and combines IT solutions to bring the stories into their homes. These videos are sent to the parents, who watch them with their children. The videos are complemented by a few fun activity ideas for the families, for various ages. We call them “Challenge of the day”. The challenge of the day represents a set of tasks for which children need help from those around them, siblings, parents, grandparents. Why do they need them? Every story encourages reflection on the child’s behavior, on their experiences in various contexts and introspection on their life, their relations in the family and community.

This way, parents and children have the opportunity to chat, to talk, to debate, to look for information, to ask extended family members or neighbors, to share their own answers and solutions to the situations proposed. For instance, the proposed question after hearing the story Zog (by Julia Donaldson and Axel Scheffler, Editura Litera, 2020) was: “What would you like to change in your school if you were principal for a week?” Or, after the families listened to “Ten Rules of the Birthday Wish” (by Beth Ferry and Tom Lichtenheld, Editura Litera, 2020), they had to estimate the necessary budget for a child’s birthday party.

Moreover, some challenges encourage families to tinker, to make simple kitchen experiments or to create something beautiful together – a picture or a post card, a different ending to the story they had listened to, a different story with similar characters or situations. For instance, after listening to “Grandma Baba’s Busy Night!” (by Wakiko Sato, Editura Cartea Copiilor, 2018), parents and children were invited to create a card for grandma, while chatting about things that sometimes keep us busy because we believe that we need to do those things to reach a goal – only to learn that those very things take us further away from the initial goal.

All these challenges take family interactions to various fields, such as zoology and botany, geography, history and more. Parents post snapshots from family activities, reactions to challenges, as well as feedback to what other families share.

Story time is aimed at parents from the following middle schools: from Dragu (Sălaj county), Sânpaul (Cluj county), Hotar (Bihor county), Budacu de Sus (Bistrița-Năsăud county), Alțîna și Moșna (Sibiu county), partner schools of NHF in the project Inclusion means learning for all.

Sediul Central Lupeni

Bv. Păcii, bl. 5, ap. 9 | și în Cluj-Napoca

comunicare@noi-orizonturi.ro

0254 564 471